Hongkong

Jo, vi är här nu, i Hongkong alltså… efter lååång flygresa landade vi igår mitt på dagen. Sova sittande är inte min grej, inte heller Tommys, men tack vare Cathay airlines utmärkta biosystem överlevde vi! En kort sovpaus mitt på dagen på hotellrummet, sedan ut för att försöka bilda oss en uppfattning om vad Hongkong är.
Vi somnade kl 20.00 lokal tid, och sov med visst uppvaknande vid vår vanliga tid att stiga upp. Hongkong är 7 timmar före Stockholm.
Idag tisdag har vi handlat tunnelbanebiljett och tagit oss till The Peak, med den klassiska utsikten över Victoria Harbour.
Vi har vandrat i finanskvarteren på Hongkong Island, utan att se någon demonstrant. Några gatuavspärrningar, och möjligen ökad närvaro av polisen var allt vi såg, trots att vi tror att vi var i närheten av de protester som för närvarande uppfyller världsmedia (såg på BBC World om detta i natt).
Köpt en resväska, kommer att kasta den Tommy hade i handbagage, slutkörd, samt en handväska till mig (man kan aldrig få för många handväskor…).
Sen lite mer tunnelbana, Kowloon parken för 2:a gången (den är riktigt fin, vi bor tätt intill), och därefter Harbour City, en gigantisk ”shopping mall” med alla märkesaffärer som finns i världen under ett tak, dräggel…:-)
Sedan ett förhastat val av middagsplats. En foodcourt, det är verkligen svårt att veta hur mycket man beställer och vad man egentligen beställt! Vi fick lämna hälften, jag var mätt på 1/10-del Tommy kämpade i sig halva sin potion. Vi fick skämmas…
Efter att Tommy köpt sig ett länge efterlängtat vidvinkelobjektiv till sin kamera, hänger vi nu på hotellrummet med svullna fötter. Hongkong är en positiv upplevelse, en öppen och ljus stad trots sina skyskrapor, med ett lugnt tempo. Här är rent och välorganiserat och ni som känner mig vet att det är då jag trivs! Hit kan jag åka tillbaka! (Däremot kan man fundera mycket över sin egen stad, som degenererar allt mer. Ostädat, smutsigt och oorganiserat tycks det mig, nu när perspektiven vidagar sig, skärpning styrningen, och tro inte att ni är så j-a duktiga. Världen håller på att gå om er!)

2 svar

  1. Kul att höra lite hur ni har det 🙂 Här hemma är det regn och rusk. Grannarna har börjat med grunden på huset (björn har bilder). Kram på er!

Kommentera

