Sydney

Mark Webber framgångsrik australisk F1-förare

Utsikt över en del av hamnen

Två ikoner i samma bild!

Seglen är satta!

Sovande buddapojke

Innan konserten (som man inte fick fotografera)

Kejsaren och kejsarinnan av Kina!

Harbour bridge

Koldioxidneutralt hus

Sydney dag 1

Eftersom vi anlände så tidigt som 10 till hotellet i Sydney (Parkroyal i Darling Harbour) var naturligtvis inte rummet klart för oss. Men.. Man kunde givetvis checka in oss om vi graderade upp oss.. Och jag hade ingen lust att vänta i 4 timmar för att få tillgång till rummet, så jag påverkade Tommy att acceptera förslaget.

Det visade sig innehålla bra saker. Fritt internet är inte fy skam (man har ju blivit beroende av detta hemma, och man blir lätt frustrerad när man i inte har samma omedelbara tillgång).

Frukost i clubloungen = lugn fin miljö med utmärkt fina råvaror och en otrolig utsikt över Darling Harbour

Kvällskanapeer = visade sig vara några varmrätter att välja mellan, kallskuret och ostar, bröd, kex, små sallader, efterrätt samt mousserande, vitt och rött vin i obegränsade mängder. När vi räknar på detta blir det egentligen inte dyrare än om vi inte skulle tagit uppgraderingen. Frukost och middag hade vi annars behövt köpa på stan, och Australien är verkligen inget billigt land.

Så jag är nöjd, särskilt med internet, som hemma typ!

Vårt första intryck av Sydney är oerhört positivt! En så fantastiskt vacker stad! Och SÅ levande! Det fullständigt bubblar av liv här. Vattnet kryllar av stora och små båtar som sköter transporter av befolkning och turister. Det sjönära boendet har utvecklats de senaste decennierna och det finns mängder av  intressanta miljöer att kolla på. Folk är positiva och närvarande och har ett vänligt, trevligt och intresserat bemötande. Man känner sig så välkommen!

Första dagen promenerar vi långa sträckor för att slutligen nå Sydney Opera House, själva sinnebilden för Sydney. Vi tog en guidad tur i huset och blev så inspirerade att vi köpte biljetter till en jazzkonsert med Pat Matheny på kvällen. Vilken fantastisk byggnad! Hela taket är täckt med 3-faldigt glaserade kakelplattor från Höganäs…

Efter denna bedrift tog vi färjan tillbaka till Darling Harbour, åt middag och dressade om, samt tog färjan återigen tillbaka för vår konsertupplevelse. Vi hade biljetter på sista bänk, högst upp, i mitten. Vi hade tagit med oss kikare, (det var smart), akustiken var utmärkt trots avståndet och publiken var entusiastisk!

Dag 2 Sydney

Sovmorgon = frukost kl 9. Ut igen  Första stopp är Chinese Garden of Friendship  en gåva från vänorten Guandong i Kina till Australiens 200-årsjubileum. Om man ändå hade en sån trädgård! Och inte är det fel heller att få klä ut sig för att passa in i miljön!

Sen besöker vi Maritimmuseet och lär känna Australiens maritima historia. Fina utställningar som fokuserar på den mänskliga sidan. Och så många museibåtar som ligger i sjön vid kaj! Kul att gå igenom dem och snacka med de frivilliga funktionärerna som gärna delar med sig av fakta och kuriositeter.

Efter glass blir det ”Hoppon-Hoppoff”-buss i två timmar för att få lite mer intryck av denna stad. Den är ganska kuperad. Gammal och ultramodern bebyggelse samsas på ytan i en spännande blandning! Jag tycker de lyckats, jag ser många skyskrapor som jag skulle kunna tänka mig ha en lägenhet i! Superläcker arkitektur!

Genomblåsta återkommer vi till hotellet för ”kvällskanapéer. Tommy går ut till en ”bottleshop” för att skaffa lite mer dricka till hotellrummet, så vi har något att förtära när kvällens fyrverkeri över Darling Harbour bryter ut!

2 svar

1. Hallo .Så härligt ni har det !!!
    Vi har haft en kul helg med besök från Skåne och tillsammans med dem en höst middag med barn och barnbarn. Idag promerat i skogen och fått rik svampskörd!
    Nu en lugn vecka på jobbet ,många är lediga så möteslugn råder denna vecka.Må gott
    Kramar

• Ja vi har det finfint! Nu närmar sig slutet på Australiendelen av resan. Imorgon sista dagen, då tar vi tåg till Kronulla, för att besöka en släkting till en bekant, som arrangerar båt/fisketurer. Enligt väderprognosen är det bara 12 grader i Queenstown… Och vi som är vana vid och njuter av 30 gr nu…😢. Bara att klä på sig!