Tallinn, Estland

Efter några härliga dagar på Laulasmaa spa hotell, har vi nu tillbringat 2 dagar i Tallinn. En sådan fin stad detta är, Gamla Stan i Stockholm, släng dig i väggen!

Förra gången jag var i Tallinn, var 199o. Det var på den tiden jag fortfarande arbetade som sjuksköterska på infektionskliniken på Danderyds sjukhus. Vi skulle ha planeringsdag och beslöt oss för att göra studiebesök på ett cancersjukhus i Tallinn. Detta var på tiden före Estlands frigörelse från Sovjetunionen.

Besöket började märkligt, en av undersköterskorna blev inte avsläppt av båten. Hon hade kommit till Sverige från Sydamerika (Chile?) via Moskva, där hon bott i flera år med sin familj. Jag minns inte varför hon inte fick komma in i Estland, med konstigt var det att en arbetskamrat inte fick delta i studiebesöket. Efter att vi andra fått gå av båten, blev vi uppslussade på en buss, passerade en grind i ett högt stängsel med taggtrådsrullar högst upp och blev forslade till ett stort gulgrått sjukhus. Väl inne i sjukhuset luktade det skarpt av karbol och stenkol. Patienterna låg hårt nedbäddade i sina järnsängar. Sjuksköterskorna hade stenansikten och bar tighta uniformer men huvudbonaden bestod av ett sorts huckle som jag associerar med skolkökslärarinnor, det hela blev en aning komiskt.  Vi fick en föreläsning som gick ut på att cancervården i Estland hade lika goda resultat som den i väst, så var det kanske eller inte…

Sedan gick vi på promenad i Gamla Stan. Det var första gången i mitt liv jag träffade tiggande barn, det gjorde mig mycket illa berörd. Bebyggelsen av mycket nedgången och såg ut att vara bortom räddning. Vi hade också en förbeställd lunch på ett matställe. Menyn bestod bland annat av gravad gädda, som såg nätt och jämt ätlig ut. Jag skämdes mycket över att jag inte fick ner maten, de serverad oss mat som helt klart var det bästa de kunde åstadkomma.

Annat är det nu! Estland har verkligen förändrats efter att ha återtagit sin självständighet 1991. När man läser på om Estlands nutidshistoria förstår man att det har varit svåra ekonomiska omställningar som genomförts, men det verkar ändå som att man nu kommit ut på rätt sida om detta. Stora bilar, fina kläder, renoverade hus, mat i affärerna. Och så vitt jag kan se har dessutom Estland mycket att erbjuda inom modern design. Detta gäller såväl när det gäller kläder, som arkitektur, konst, keramik, mat osv. som säkerligen kommer att stå högt i kurs i framtiden!

Läs gärna mer på: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Estland

och https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sjungande_revolutionen

I morgon reser vi mot Narva, sen får vi se!

imageimageimageimageimageimageimage

 

Kommentera

