Barcelona…

Efter Andorra tar vi oss på slingrande vägar ner mot Barcelona. Som vanligt undvikande motorvägar, vilket i och för sig inte betyder något just här – det går inga motorvägar i bergen…:-)

Men när vi närmar oss Barcelona dyker de flerfiliga motorvägarna upp, och trafiken tätnar obevekligen. Det är dock inte värre än Söderleden… vi har GPS:en OCH för säkerhets skull även Google Maps inställd på vår destination, Ronda Hotell. Men sedan går något snett… i labyrinten av gränder vi kör in i, känner inte våra ”ciceroner” till att vissa av gränderna har blivit gågator, och så är vi fast…  vi kör samma vända 4-5 gånger för att se var vi kunde/kan svänga för att hitta hotellet, men till sist ger vi upp!!! Ca 100 meter från hotellet parkerar vi bilen på en gågata, Tommy marscherar till receptionen i hotellet och får med sig en ciceron, som visar hur vi skall svänga, backa och till slut köra ner i det lilla hotellets garage (genom att backa i korrekt position och sedan svänga neråt…) tack gode god! Maken blev en aning stressad där, men det gick bra till slut!

”Utsikt” från hotellrummet

Vi anländer ungefär vid 15-tiden, Hanna, Niklas och Ellen flyger in till Barcelona från Skavsta med Ryanair ca kl 19. Vi ger oss ut i Barcelona på promenad efter att ha hämtat oss från stressen, i väntan på vår lilla familj! Vårt hotell ligger särdeles centralt väldigt nära allt man kan vilja se under sitt besök. Men det gäller att ha kontroll på kartan, gator och gränder avlöser varandra i ett oregelbundet mönster och är man inte med har man snart förirrat sig! Hur som haver är vi strax på den klassiska Ramblas (det finns flera). Inga handväskor eller kameror medfördes eller exponerades, detta är en klassisk plats för ficktjuveri! Mycket folk (det är onsdag), men helt ok faktiskt. Efter några hundra meter, noterar jag dock en person som fixerar en man på scooter, som verkar ha placerat sig mellan en stolpe och en sopkontainer. Mannen verkar inte reagera på kontaktförsök, utan börjar glida ner från moppen, folk rusar till och det ropas på ambulans. Mannen som först observerat situationen försöker ta emot mopedisten när han faller, men det är obevkligt, han är väldigt tung och landar i backen med huvudet först. Så kräks han… efter 30 sekunder kommer polisen springande (de är ständigt närvarande på Ramblas med anledning av tjuveriet) och ingriper. Min diagnos är dock att mannen antingen drabbats av en hjärn- eller hjärtinfarkt och sannolikt var död i samma ögonblick han slog i backen… Så kan det gå, snabbt och aningslöst…

Så småningom går vi tillbaka till hotellet och väntar på H&N&E. De kommer vid 20.30-tiden! Så underbart roligt att ses, oj vad det känns att vi varit borta länge, och oj vad härligt att längta och få träffas så här! LYCKA!!!

Cool tjej på utlandssemester

Nästa morgon ses vi i frukostmatsalen och planerar dagen tillsammans. Hamnen, akvariet och utsiktsberget står på programmet. Vi promenerar hit och dit hela dagen. Solen lyser alldeles lagom på oss och vi ser många och intressanta saker. Kvällsmaten aväts på torget 25 meter från hotellet, så enkelt och bra det blev. En servitris som tar sig tid att hjälpa oss tillrätta i tapasmenyn, och ser till att vi får något som också passar Ellen. Skön inställning i en stad som har hur mycket turister som helst (spanjorer är enligt min erfarenhet mycket tålmodiga med sina barn, ingenstans hör man höjda röster eller märker otålighet med barnen).

Nästa dag är Gaudí i fokus. Våra promenader för oss förbi de hus han ritat, samt till Sagrada Família, kyrkan som han tog så lång tid på sig att rita, den är fortfarande under konstruktion!  Kyrkan som ägs av en privat katolsk stiftelse är fortfarande långt ifrån färdigbyggd. Bland annat återstår byggandet av det centrala kyrktornet (172,50 meter högt). År 2010 var planen att färdigställa kyrkan till 2026, då det är 100 år sedan Gaudí avled, men tidsplanen är omdiskuterad. Man har dock inte några problem med finansieringen tack vare intäkter från besöken av alla turister som betalar ett präktigt inträde. Byggnaden är dock helt magnifik. Vi går dock inte in, då vi inte förbokat biljetter och inte ville vänta 2 timmar på att få komma in.
På kvällen tar vi mackmiddag i hotellrummet!

Dag 3 börjar vi med Sjöfartsmuseet. Museet är inrymt i en fantastisk byggnad, som har långa anor tillbaka i historien, som förrådsbyggnad för sjöfart och militära ändamål. Lagom stor och detaljerad utställning. Sen går luften ur Ellen, det blir för mycket intryck och lite jobbigt för henne, och hon vill helst tillbaka till hotellet. Många stopp med fika och mutor får man då ta till på vägen. På kvällen äter vi middag på en vegorestaurang, men Ellen sover gott i vagnen och vaknar inte förrän vi passerar gården vid Contemporary Art Museum, där en musikfestival pågår! Sen är det ändå bara marsch pannkaka i säng och sova ända till kl 8 söndag morgon.

Barcelona är en härlig stad! Förra gången jag var här, i början på 1990-talet tror jag, då Lena W och jag skulle på ridresa i Pyrenéerna, bodde vi på ett hotell, minnet av madrassen på det hotellrummet finns fortfarande kvar i skelettet, det var som att sova på Mose stentavlor! Herregud, inte en blund på hela natten! Men Barcelona i övrigt visade sig från sin bästa sida då, i månadsskiftet april/maj om jag inte minns fel. Vi tillbringade 2 härliga dagar där, inbegripande en fin middag med Lenas son Johan som för tillfället pluggade i B, samt hans kompisar.
Barcelona är en storslagen stad, med många fantastiska monument och hus, samtidigt  aggressiv och nyskapande arkitektur, tillsammans med gamla kvarter med trång bebyggelse och vindlande gränder.
Den ekonomiska krisen har satt sina spår, många fattiga och hemlösa ligger i portgångar och fönsternischer och parker, detta minns jag inte från förra gången. Men det är ett enormt folkliv, trafiken och ljuden stillnar aldrig, utom möjligen mellan 03-05 på morgonen…
Eftersom vi kom till Barcelona redan på onsdagen kan vi konstatera att det var en enorm skillnad på mängden folk på gatorna lördag-söndag. Alla som flugit in för att ”göra” Barcelona över helgen, gjorde stor skillnad. Kan tänka att om man vill få ut det mesta av Barcelona borde man vara här i början av veckan och undvika fredag-söndag.

Jag har haft ryggskott sedan jag lyfte in ryggsäcken in bilen, hos paret i  Rousset les Vignes, förra fredagen. Förkylning och för mycket sittande i bilen har väl gjort sitt till. Men nu blev det mer jobbigt, så kontinuerlig tillförsel av smärtstillande har krävts.
Nu har vi dock lämnat Barcelona och påbörjat vår hemresa. Vi kom inte till Lissabon, så det får återstå till nästa gång. Vårt första stopp är nu Lyon.